Penulis: Siti Nafidah Anshory, M.Ag.
Tsaqofatuna.id – “Kampung Turki” adalah nama lain bagi Gampong Bitai di Kecamatan (Daerah) Jaya Baru, Kota Banda Aceh. Kedudukannya kira-kira 3.6 kilometer dari Masjid Raya Baiturrahman Kota Banda Aceh, atau kira-kira sembilan minit perjalanan dengan kenderaan beroda empat.
Ia digelar Kampung Turki kerana terdapat tapak bersejarah berupa kompleks pemakaman bagi orang Turki yang hidup pada abad ke-16. Mereka terdiri daripada tentera, serta ulama atau guru yang dihantar oleh Sultan Sulaiman (Salim) II dari Kekhilafahan Turki Uthmani.
Mereka dibawa ke Aceh untuk membantu Kesultanan Aceh Darussalam yang menghadapi ancaman aneksasi daripada Portugis. Bagi nama Bitai pula, ia berasal daripada perkataan Baitulmaqdis yang dikatakan telah digunakan oleh tentera untuk mengingatkan mereka tentang tempat asal mereka di Palestin.
Latar belakang sejarah
Dalam buku Sejarah Masuk dan Perkembangan Islam di Indonesia, yang disusun oleh Prof A. Hasymy, Penerbit Al-Ma’arif halaman 213 menyatakan bahawa setelah Portugis berjaya menghancurkan Kesultanan Melaka pada tahun 1511, para sultan di wilayah Sumatera Utara wilayah bersetuju untuk menyatukan kuasa politik dan tentera di bawah sebuah negara yang kuat dan berdaulat. Lahirlah Kesultanan Aceh Besar atau Aceh Darussalam pada tahun 1514 di bawah pimpinan Sultan Ali Mughayat Syah (1514-1530). Kesultanan ini memantapkan diri sebagai kekuatan politik Islam yang menjadi pusat dakwah dan jihad khususnya di Nusantara.
Sudah tentu keadaan ini menjadi ancaman kepada matlamat penjajahan Portugis. Akhirnya, Portugis melancarkan serangan demi serangan. Namun kekuatan angkatan laut Aceh ketika itu mampu menghalaunya. Sehinggakan Portugis mengubah taktik daripada menggunakan kekuatan tentera kepada sekatan ekonomi.
Kuasa politik Kesultanan Aceh agak mundur apabila Sultan Ali Mughayat Syah mangkat dan digantikan oleh puteranya, Sultan Saladin (1530-1537). Sultan baharu itu dilihat terlalu lemah terhadap Portugis sehingga membolehkan mereka menjalankan kerja dakwah di kalangan orang Batak dan pantai timur Sumatera. Keadaan ini menjadi latar belakang kepada rampasan kuasa oleh saudara Sultan Ali yang kemudiannya digelar Sultan Alauddin Ri’ayat Syah al-Qahhar (1537-1568).
Dalam tempoh inilah Kesultanan Aceh mengalami kegemilangannya. Pasukan tenteranya berjaya mengusir Portugis dari tanah Aceh, bahkan Kesultanan terus memperhebatkan dakwah dan jihad ke kawasan kerajaan Hindu dan menyatukan diri dengan kesultanan Islam di Nusantara. Tidak hairanlah jika wilayahnya terus berkembang ke Johor, Pulau Pinang, Perak di semenanjung Tanah Melayu.
Pada masa itu, Kesultanan Aceh juga diketahui mempunyai hubungan politik dengan Kesultanan Islam di India dan Parsi. Bahkan pada masa itu, Kesultanan Aceh juga melakukan komunikasi politik yang intens dengan pusat Khilafah Islamiyah di Turki.
Ini dilihat apabila Kesultanan Aceh mula menyasarkan kedudukan Portugis di Melaka dan melakukan beberapa serangan besar ke atas Melaka. Selain mendapat bantuan daripada kesultanan Islam di Jawa dan India, pusat Khilafah Turki turut menghantar kira-kira 400 orang tentera bersama-sama bantuan senjata dan pakar pembuatan senjata. Rombongan ini mendarat di Bitai dan menetap di sana.
Pusat Ketenteraan dan Dakwah
Mengikut catatan sejarah, rombongan itu diketuai oleh Muthalib Ghazi Mustafa Ghazi yang juga dikenali sebagai Tengku Syeikh Tuanku Di Bitay. Beliau merupakan seorang tentera dan juga ulama dari Palestin yang diutus oleh khalifah ke Kesultanan Aceh untuk tugas ketenteraan serta memperkukuh dakwah Islamiah.
Tidak hairanlah selain menyertai peperangan, beliau dan rombongan kemudiannya memulakan akademi tentera di Bitai serta pusat pengajian Islam. Di sana, mereka berjaya melahirkan mujahid serta cendekiawan Islam, dan memperkuatkan kekuatan ketenteraan Kesultanan Aceh Darussalam termasuk kekuatan senjata mereka.
Dikatakan ketika itu, Gampong Bitai dikunjungi oleh ramai pelajar dari pelbagai daerah bahkan dari tempat yang sangat jauh. Bitai juga menjadi pusat pengajian bagi keluarga Sultan dan bakal sultan. Akademi ketenteraan dan perguruan ini dikenali sebagai Ma’had Baitulmaqdis. Dalam tempoh inilah lahirnya nama Tuanku Mahmuddin bin Said Aal-Latif yang menjadi mujahidin serta syahid bersama ribuan tentera lain dalam peperangan menentang Portugis.
Perjuangannya kemudian diteruskan oleh isterinya, iaitu Laksamana Keumalahayati, cicit Sultan Salahuddin Syah, pahlawan Islam yang terkenal sehingga kini. Beliau mengasaskan armada tentera balu mujahidin dengan nama Inong Balee (Armada Wanita Janda). Terdapat sekurang-kurangnya 2,000 tentera wanita yang menyertai Inong Balee dan kewujudan mereka amat digeruni oleh penjajah.
Malangnya, ketika itu Portugis berjaya menghasut kesultanan Islam di Semenanjung Tanah Melayu sehingga menarik mereka menjadi sekutu. Lalu, usaha Kesultanan Aceh untuk mengusir kuasa Portugis akhirnya gagal.
Pada tahun-tahun berikutnya, perlawanan terhadap Portugis agak melemah, terutama disebabkan oleh konflik dalaman, baik di dalam Kesultanan Aceh Darussalam sendiri mahupun dengan Kesultanan Islam yang lain, terutama disebabkan oleh politik adu domba oleh Portugis terhadap mereka.
Penentangan baru muncul kembali apabila kepimpinan Aceh Darussalam dipegang oleh Sultan Iskandar Muda yang dikenali sebagai Mahkota Alam yang memerintah dari tahun 1607-1636. Pada zamannya, Kesultanan Aceh berjaya menyatukan kekuatan umat Islam di Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu, dan mampu menutup pintu Sumatera Utara kepada politik dan ekonomi Portugis.
Mengambil Hikmah
Di tengah-tengah usaha mengubur dan mengaburi sejarah hubungan nusantara dengan kepimpinan politik Islam dunia di Turki, kewujudan Kampung Turki menjadi bukti yang tidak dapat dinafikan. Selain itu, terdapat banyak lagi catatan sejarah dan bukti yang berselerak di pelbagai tempat yang menunjukkan hubungan politik ini. Bukan sahaja pada abad ke-16, tetapi ketika Turki dipimpin oleh Sultan Abdul Hamid dan Nusantara dikuasai oleh penjajah Belanda yang didedahkan dalam filem terbitan Turki sendiri.
Dalam salah satu episod, diceritakan Abdul Hamid mengajak Tahsin ke ruang kerja bawah tanah di Istana Yildiz di Istanbul. Kemudian pada waktu itu Tahsin berkata, “Hunkarim, Belanda bukan sahaja menghalang orang Islam Aceh untuk berhaji. Mereka menyuruh rakyat Aceh membuang lambang bulan sabit dari benderanya. Mereka melarang membaca khutbah atas nama Khilafah Uthmaniyyah. Walaupun begitu, Muslim Aceh berkata, ‘Kami bersumpah untuk tetap setia kepada Khalifah kami, kami tidak akan mematuhi sebarang larangan (Belanda).’”
Kini, Kampung Turki tidak lebih daripada sebuah tapak bersejarah. Namun, ia semestinya memberi banyak hikmah kepada kita tentang realiti kepimpinan politik Islam yang tiada sempadan. Sekaligus membuktikan fungsi kepimpinan dalam Islam, iaitu sebagai raa’in (pengurus) serta junnah (penjaga).
Dengan paradigma kepimpinan seperti ini, seorang khalifah tidak akan berdiam diri apabila kezaliman menimpa rakyatnya, tanpa mengira bangsa, jarak wilayah dan beratnya medan. Mereka memahami bahawa amanat kepimpinan adalah amanah yang akan dihisab di hadapan Allah agar mereka dapat memaksimumkan ikhtiar mereka, walaupun hasilnya termasuk dalam wilayah qadha’.
Sesungguhnya hari ini, umat Islam di dunia memerlukan raa’in dan junnah Khilafah. Semoga dengan mengenali sejarah, kita dapat menyerap tenaga perjuangan mengembalikan kegemilangan dan kesatuan ummat Islam. Kembalinya Khilafah adalah janji Allah SWT. Kita hendaklah menyambutnya dengan ikut bersemangat dan istiqamah untuk memperjuangkannya.
Sumber: