Jejak Khilafah di Sulawesi: Membongkar Hubungan Politik & Spiritual yang Dilupakan part 4

by -31 views

Oleh: Nicko Pandawa

Trio Dato’ Minangkabau dan Strategi Dakwah Thalab an-Nushrah

Tsaqofatuna.id Pergulatan pengaruh antara kaum Muslim Melayu dan Portugis di Sulawesi begitu sengit sepanjang abad ke-16. Kebebasan yang diberikan para pemimpin kepada semua bangsa untuk beraktiviti di pelabuhan-pelabuhan mereka menjadikan fenomena persaingan antara Islam dan Katolik begitu hangat. Ketika Antonio de Paiva, orang Portugis yang pada tahun 1544 berjaya mengkristiankan raja Suppa, Siang dan Bacukiki mengeluhkan tentang kaum Muslim dari Melayu yang berusaha menghalang misinya, kaum Muslim pun tidak kurang resahnya dengan aktiviti orang Portugis. Sebuah Lontara’ Wajo’ mencatat ketidaksenangan orang-orang Islam Melayu setelah melihat beberapa orang Makassar dan Bugis dipengaruhi ajaran agama Katolik yang disebarkan para panrita lompo, alias misionaris Portugis.[3]

Para pedagang Islam bangsa Melayu inilah yang menjadi saksi mata tentang kristianisasi raja-raja Sulawesi oleh Portugis. Melalui jaringannya sekepulauan Jawi, melaporkan perkara tersebut kepada sultan-sultan Islam yang sudah mempunyai kekuatan di Aceh, Demak dan Ternate. Laporan pedagang Melayu itu dibalas oleh penguasa Aceh. Selain kisah tentang Abangta ‘Abdul Jalil yang berlayar ke Bone pada 1560-an yang sudah disebutkan di atas, sumber Kutai mencatat bahawa pada tahun 1575, dikirim lagi dua orang ulama Minangkabau dari Aceh ke Sulawesi. Mereka adalah Syaikh ‘Abdul Ma’mur—yang kemudiannya dikenali sebagai salah satu dari Trio Dato’—dan Tuan Tunggang Parangan.

Mereka datang ke Makassar dan pernah berusaha menyampaikan Islam kepada masyarakatnya. Namun, usaha ini menemui kebuntuan kerana kegemaran orang Makassar saat itu dalam memakan dendeng babi, hati rusa mentah yang disajikan dengan bumbu dan darah (lawa’ dara), serta kebiasaan minum tuak yang masih sukar ditinggalkan.

Akhirnya, Syaikh ‘Abdul Ma’mur dan Tuan Tunggang Parangan mengalihkan dakwahnya ke tanah seberang: Kutai di Kalimantan Timur. Di Kutai, mereka berjaya mengislamkan penguasanya, yaitu Raja Aji Makota. Tuan Tunggang Parangan tetap berdiam di Kutai sehingga akhir hayatnya, sementara Syaikh ‘Abdul Ma’mur meninggalkan negeri itu.[4]

Ternyata Syaikh ‘Abdul Ma’mur masih tidak puas dengan buntunya dakwah yang dia lakukan di Makassar pada tahun 1575. Sekitar 28 tahun kemudian, tepatnya pada 10 Rabiulawal 1012 / 18 Ogos 1603, beliau kembali lagi ke Sulawesi bersama dua orang sahabatnya, yang kemungkinan besar merupakan adik beradik. Mereka semua berasal dari Koto Tangah (Padang) di Minangkabau yang waktu itu di bawah kuasa Kesultanan Aceh. Tiga ulama luar biasa inilah yang kelak dikenang sebagai Trio Dato’ (Makassar: Dato’ Tallua, Bugis: Dato’ Tellue), para Dato’ yang berjaya menyebarkan Islam di Sulawesi Selatan. Peranan mereka setara dengan Sembilan Wali (Wali Songo) yang mengharumkan Islam di pulau Jawa. Ketiga Dato’ itu adalah:

Syaikh ‘Abdul Ma’mur, alias Khatib Tunggal. Setelah wafat disebut sebagai Dato’ ri Bandang (Gowa).

Syaikh Sulayman, alias Khatib Sulung. Setelah wafat disebut sebagai Dato’ ri Pattimang (Malangke, Luwu’).

Syaikh ‘Abdul Jawad, alias Khatib Bongsu. Setelah wafat disebut sebagai Dato’ ri Tiro (Bontotiro, Bulukumba).[5]

Nisbah tempat dalam gelaran mereka masing-masing menunjukkan bahawa Trio Dato’ tersebut membahagi tugas dakwah berdasarkan suatu wilayah kerja. Pembahagian tersebut mencerminkan strategi dakwah jitu dalam menyasar para pemilik kekuatan politik (ahl al-quwwah) yang diharapkan dapat menjadi kekuasaan penolong dakwah (sulthaan[an] naashir[an]). Mereka meneladankan strategi tersebut berdasarkan strategi dakwah Rasulullah Muhammad SAW.

Sebagaimana diketahui, selama tempoh fasa dakwah di Mekah, Rasulullah SAW menyasarkan pimpinan suku-suku Arab terkemuka agar mereka mahu masuk Islam dan menolong dakwah melalui kedudukan dan kekuasaan mereka. Setiap musim haji pada bulan Zulhijjah, rutin Rasulullah SAW adalah menziarahi khemah-khemah pemimpin Bani Syayban, Bani Kindah, Bani ‘Amir bin Sha’sha’ah, Bani Abu Hanifah, dan seterusnya. Akhirnya, dua suku dari kota Yatsrib, Aus dan Khazraj, mahu menolong dakwah Islam sehingga terjadilah peristiwa yang kita ketahui sebagai Baiat ‘Aqabah. Demikianlah metod dakwah Rasulullah yang kemudian dikenal sebagai Thalab an-Nushrah, yakni meminta dukungan para ahl al-quwwah dalam menolong dakwah. Dalam hal ini, Syaikh Atha’ bin Khalil menyimpulkan: “Konsistensi Rasulullah SAW dalam menempuh metod tertentu untuk menegakkan Daulah, yakni thalab an-nushrah, dan keteguhan beliau menghadapi kesulitan tanpa mengubah metod ini menunjukkan bahawa aktiviti thalab an-nushrah untuk menegakkan Daulah Islamiyah merupakan kewajipan dari kewajipan yang ada.”[6]

Pada awalnya, Trio Dato’ Minangkabau mendarat di bandar Makassar. Mereka disambut kaum Muslim dari komuniti Melayu yang sudah lama bermukim di Gowa sebagai pedagang. Sejak masa Karaeng Bontolangkasa Tunijallo, para pedagang Islam ini sudah dijamin keberadaannya kerana diberi pemukiman sendiri (Kampung Melayu) oleh Tunijallo di Mangallekana (Somba Opu), bahkan dibolehkan untuk membina masjid—walaupun penguasa Gowa tersebut masih belum memeluk Islam. Syaikh ‘Abdul Ma’mur, Sulayman dan ‘Abdul Jawad sentiasa mengadakan pertemuan dengan para pedagang Melayu di masjid Mangallengkana tanpa melibatkan pembesar kerajaan. Dari pertemuan yang dimaksudkan untuk mendapatkan informasi lapangan itu, Trio Dato’ membuat kesimpulan: dakwah perlu diawali terlebih dulu di Luwu’, bukan di Gowa, agar Islam mudah diterima masyarakat Sulawesi. Hal ini kerana, walaupun “kekuasaan ada di Gowa, kemuliaan sebenarnya berada di Luwu’” (ri Luwu’ alebbirenna, ri Gowa awatanna).[7]

Dengan letaknya dato’ tertua di Sulawesi Selatan yang ada di pangkal Teluk Bone, Luwu’ yang dari sanalah asal usul seluruh raja di jazirah ini. Berdasarkan kitab I La Galigo, penduduknya percaya bahawa wilayah mereka, yaitu Bukit Lampenai yang ada di timur Wotu, adalah tempat pertama kali Batara Guru turun dari langit mengajarkan manusia bercucuk tanam. Zaman ketika Batara Guru turun di Luwu’ disebut sebagai period “manusia awal” (mula ito mamulae).

Dengan demikian Luwu’ memegang kedudukan politik yang sangat dihormati sekaligus pusat mitologi seluruh Sulawesi Selatan.[8] Mengislamkan penguasanya akan menjadi langkah efisyen yang diharap akan diikuti kerajaan-kerajaan turunannya. Berangkatlah Trio Dato’ ke wilayah Kedatuan Luwu’ yang kala itu dipimpin La Patiware Daeng Parabung.

Catatan kaki:

a] Makalah disampaikan dalam safari dakwah al-Faqir di Makassar, Palopo, Wotu, Kendari, dan Baubau selama 27 Oktober – 7 November 2022.

b] Sarjana ilmu sejarah dari UIN Syarif Hidayatullah Jakarta (2020); Penulis buku Khilafah dan Ketakutan Penjajah Belanda: Riwayat Pan-Islamisme dari Istanbul sampai Batavia 1882-1928 (2021) dan Dafatir Sulthaniyah: Menguak Loyalitas Muslimin Jawi kepada Khilafah Utsmaniyyah (2022); Sutradara dan Script-Writer film dokumenter Jejak Khilafah di Nusantara I & II.

1 ] Amrullah Amir dan Bambang Budi Utomo, Aspek-Aspek Perkembangan Peradaban Islam di Kawasan Indonesia Timur, 30-31.

2 ] Christian Pelras, “Religion, Tradition and the Dynamics of Islamization in South-Sulawesi”, 112; Amrullah Amir dan Bambang Budi Utomo, Aspek-Aspek Perkembangan Peradaban Islam di Kawasan Indonesia Timur, 30.

3 ] Husnul Fahimah Ilyas, Lontaraq Suqkuna Wajo: Telaah Ulang Awal Islamisasi di Wajo, (Tangerang Selatan: LSPI, 2011), 415.

4 ] ‘Atha bin Khalil, Taysir al-Wushul ila al-Ushul, jilid I (Beirut: Dar al-Ummah), 19-20.

5 ] Christian Pelras, “Religion, Tradition and the Dynamics of Islamization in South-Sulawesi”, 119.

6 ] Amrullah Amir dan Bambang Budi Utomo, Aspek-Aspek Perkembangan Peradaban Islam di Kawasan Indonesia Timur, 42.

Sumber:

MuslimahHTM News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *