Oleh: Nicko Pandawa
Tsaqofatuna.id – Setelah selesai mencipta suasana kondusif di seluruh Sulawesi Selatan, Sultan Alauddin Gowa mengalihkan pandangannya ke luar pulau. Islam telah membuka matanya akan keluasan jaringan umat Islam yang bertaraf seluruh dunia. Gowa bersedia mengubah ekonomi politiknya daripada bersifat pertanian menjadi maritim. Sultan Alauddin ialah bangsawan Gowa yang pertama kali menjalin persahabatan dengan penguasa Aceh dan Mataram (karaenga uru mabela-bela taqle ri Ace Karaenga ri Matarang).[1]
Politik luar negeri Gowa dan Tallo’ yang semakin meluas adalah akibat daripada penyertaan mereka menjadi sebahagian daripada Ummah Islamiyah, seperti yang dinilai oleh Andaya:
Goa now enjoyed as part of the Moslem world. It became a part of the community of Islam (ummat) and thereby associated spiritually with the prestigious and fabulous Moslem court of Rum (Turkey) and Mogul India, and nearer to home, to Aceh, the rising power in western Indonesia.[2]
Walaupun dua kerajaan yang bersatu di Makassar mengukuhkan penguasa Gowa, Sultan Alauddin Tumamenang ri Gaukanna sebagai pemimpin tertinggi, pada hakikatnya yang menjadi akal intelektual di sebalik dasar pengembangan Makassar ialah sang tuma’bicarabutta (mangkubumi) dari Tallo’, Sultan ‘Abdullah Awwal al-Islam, Tumamenang ri Agamana. Karaeng Tallo’ tersebut ialah orang yang paling bersemangat dalam Islamnya. Tidak cukup dengan belajar agama dari Datu’ ri Bandang, Sultan ‘Abdullah tekun mempelajari bahasa Arab daripada para ulama seperti Khatib Intang dan Khoja (Turkiye: Hoca, Ustaz) Munawwar.[3]
Dia juga rajin melaksanakan solat naafilah seperti solat rawatib, witir, dhuha, tasbih, dan tahajud. “Paling sedikit dia mengerjakannya dua rakaat. Paling banyak sepuluh rakaat,” kata kesaksian I Lo’mo’ ri Paotereka, salah seorang isteri Sultan ‘Abdullah Tallo’.
“Setiap malam Jumaat dia mengerjakan solat tasbih. Sepanjang bulan Ramadhan, setiap malam dia sentiasa bersedekah emas.”[4]
Kesolehan peribadi baginda juga harus diimbangi dengan dasar kukuh Sultan ‘Abdullah Tallo’ berkenaan politik ekonomi dan pertahanan. Beliau membina industri senjata api dan meriam, kubu-kubu batu, pengairan, menguatkan tiang kapal kargo, dan memulakan pembinaan kapal-kapal perang kerajaan. Ideanya adalah untuk meluaskan wilayah luar Sulawesi seperti Bima, Dompu, Sumbawa, Selaparang, Pekat dan Tambora di Nusa Tenggara Barat. Sultan ‘Abdullah Tallo’ menukar status negeri-negeri itu daripada dar al-kufri menjadi Dar al-Islam dan mewajibkan mereka membayar jizyah. Bersama Sultan Alauddin Gowa, Sultan Tallo’ memindahkan umat Islam Makassar ke pulau-pulau itu agar mereka menjadi mokkeng (mukim) dan dapat melaksanakan solat Jumaat sebagai syiar Islam secara umum.[5]
Hal ini disahkan dari sumber Bima yang jelas menyatakan:
Adapun asal usulnya pada zaman dahulu tatkala Bima dikalahkan oleh Mangkassar. Kerana tidak mahu membawa akidah Islam, maka demikian Paduka Yang di-Pertuan Mulia, Raja Gowa memerintahkan untuk mengalahkan Bima dengan senjata.[6]
Oleh itu, Kesultanan Gowa dan Tallo’ pada separuh pertama abad ke-17 adalah kesultanan yang berusaha menegakkan syariah Islam sebagai undang-undang rasmi negara mereka. Politik luar negerinya adalah berdasarkan semangat menyebarkan Islam ke seluruh kepulauan di perairan timur negara Jawi. Dakwah dan jihad menjadi metod baku, dengan prinsip bahawa kesultanan ini “meminta kepada semua wilayah Gowa dan kerabatnya memeluk Islam, serta yang tidak memeluk Islam akan diperangi oleh Gowa” (naelorang manenni selleng sininna lilina Gowa sibawa pasiajingeng-na ri musu-i matu ri Gowa tiyae selleng). Tujuannya ialah “bersama-sama mengikrarkan syahadat dan bersama menyembah Allah, dan sesungguhnya ibadah kita adalah sembahyang dan berpuasa” (nabalingngaq sahadaq taqkasiwiangengngi Dewata naniya kasiwiyangta sempajang puwasa).[7]
Amat jelas bahawa metode dan tujuan tersebut merujuk kepada sabda mulia Rasulullah SAW.:
أمرت ان أقاتل الناس حتى يشهد أن لا إله إلا الله و أن محمد رسول الله ويقيم الصلاة ويؤتوا الزكاة فإذا فعلوا ذلك عصمو مني دماءهم وأموالهم إلا بحق الإسلام وحسابهم على الله
Aku diperintahkan untuk memerangi umat manusia sehingga mereka bersaksi bahawa tiada yang berhak disembah selain Allah dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan solat, dan membayar zakat. Jika mereka lakukan itu maka darah dan harta mereka selamat dariku, kecuali yang sesuai dengan hak Islam, sedangkan perhitungan amal mereka diserahkan kepada Allah.”[8]
Upacara penobatan Gelaran Sultan untuk Raja-Raja Sulawesi
Salah satu bacaan tsaqafah Islam yang digemari di kalangan pangeran dan sultan di seluruh kepulauan Jawi adalah At-Tibr al-Masbuuk fii Nashiihat al-Muluuk karya Imam Abu Hamid al-Ghazali (wafat 505/1111). Terjemahannya dijumpai di Aceh, Jawa dan pulau-pulau lain di Asia Tenggara. Selain Nashiihat al-Muluuk, ada juga kitab Imam al-Ghazali yang jauh lebih popular seperti Ihyaa’ al-‘Uluum ad-Diin. Di dalamnya Imam al-Ghazali menulis satu artikel penting mengenai hierarki kekuasaan Islam:
فمن بايعه صاحب الشوكة فهو الخليفة ومن استبد بالشوكة وهو مطيع للخليفة في أصل الخطبة والسكة فهو سلطان نافذ الحكم والقضاء في أقطار الأرض ولاية نافذة الأحكام
Khalifah ialah orang yang dibaiat para pemilik kekuasaan. Mereka yang memegang kuasa dan mentaati Khalifah dalam menyebut khutbah dan mencetak mata wang ialah Sultan yang melaksanakan undang-undang serta keadilan di negeri wilayahnya dengan penuh keabsahan.[9]
Kedudukan Sultan yang berada di bawah Khalifah adalah hal yang lazimnya dikenali di Dunia Islam sejak zaman Khilafah Abbasiyyah. Penegakan kekuasaan di wilayah daerah diserahkan kepada Sultan, sedangkan sosok Khalifah adalah tempat berpulangnya baiat (anna al-wilaayah naafidzah li’s-salathin fi aqthar al-bilaad wa’l-mubayi’ina li’l-khalifah).[10]
Pembaiatan kepada Khalifah yang berkuasa di pusat Dunia Islam sentiasa dilakukan oleh sultan-sultan seluruh dunia, baik pada zaman Abbasiyah yang berpusat di Baghdad/Kaherah mahupun pada zaman Uthmaniyyah di Istanbul.
Sultan Alauddin Riayat Syah al-Qahhar dari Aceh menjadi pelopor sultan-sultan negara Jawi dalam pembaiatan kepada Khalifah Uthmaniyyah pada tahun 973/1566. “Dengan bersungguh-sungguh, saya meminta agar Padah tidak lagi memandang saya, hamba-Nya di tanah (Aceh) ini, sebagai penguasa yang merdeka,” tulis Sultan al-Qahhar kepada Khalifah Suleyman al-Qanuni, “melainkan sudi menerima saya sebagai hambanya yang miskin dan rendah, yang dapat berkuasa berkat kemurahan hati Sang Padah, sang pelindung dunia, bayangan Allah (di muka bumi); dengan jalan yang tidak berbeza dengan gabenor Mesir, Yaman, atau para Bey di Jeddah dan Aden.”[11]
Keinginan Sultan al-Qahhar adalah cerminan baiat yang beliau lakukan dengan permintaan agar dilantik sebagai gabenor Uthmaniyah, sebagaimana lazimnya gabenor Khilafah di kota-kota Timur Tengah.
Nota Kaki:
1 Kertas kerja disampaikan dalam safari dakwah al-Faqir di Makassar, Palopo, Wotu, Kendari, dan Baubau selama 27 Oktober – 7 November 2022.
2 Sarjana ilmu sejarah dari UIN Syarif Hidayatullah Jakarta (2020); Penulis buku Khilafah dan Ketakutan Penjajah Belanda: Riwayat Pan-Islamisme dari Istanbul sampai Batavia 1882-1928 (2021) dan Dafatir Sulthaniyah: Menguak Loyalitas Muslimin Jawi kepada Khilafah Utsmaniyyah (2022); Sutradara dan Script-Writer film dokumenter Jejak Khilafah di Nusantara I & II.
3 William P. Cummings, A Chain of Kings, 45, 77.
4 Leonard Y. Andaya, The Heritage of Arung Palakka, 34.
5 J. Noorduyn, “Makassar and the Islamization of Bima”, Bijdragen tot de Taal-, en Volkenkunde, Vol. 143 No. 2/3 (Leiden, 1987), 315.
6 “Tamassambayang majai sambayang sunnaq naerang kontua rateka wittirika aloaka nawariya tasaqjoka nakana I Loqmoq ri Paotereka kaminang sikadena ruang rakakang kaminang jaina sampuloa rakanna bannginna Jumaka nasambayangangi sunnaq tasaqbea ponna romallang banngi-banngi assuluq sakaq bulaenna.” William P.Cummings, A Chain of Kings, 89.
7 William P. Cummings, A Chain of Kings, 88; J. Noorduyn, “Makassar and the Islamization of Bima”, 317, 322.
8 L. Massir Q. Abdullah, Bo: Suatu Himpunan Catatan Kuno Daerah Bima, (Bima, 1981/2), 8. Dikutip dari J. Noorduyn, “Makassar and the Islamization of Bima”, 312.
9 Husnul Fahimah Ilyas, Lontaraq Suqkuna Wajo, 89-90.
10 Muhammad al-Bukhari, Shahih al-Bukhari wa Huwa: al-Jami’ al-Musnad ash-Shahih, jilid I (Kairo: Dar at-Ta’shil, 2012), 205 (#25)
11 Abu Hamid al-Ghazali, Ihya’ ‘Ulum ad-Din, Jilid II (Amman: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1992), 154.
12 Ibid.
13 “Ol-dergah-1 Mu’alla’ya reca-i vas1k1muz oldur ki; bu bendelerini sayir Pad1_ahlar 1dad1ndan saymayup kendü 3ullar1ndan diyar-1 M1s1r Belerbeisi veyahud Yemen Belerbeisi veya Cidde ve Aden Beleri 3ullar1 1dad1ndan Pad1_ah-1 alem-penah-1 z1ll-i 0lah hazretlerinün etraf vilayetlerinde sada3a yiyen garib ü miskin ü +azin 3ullar1 1dad1ndan ma’dud buyuralar.” Topkap1 Saray1 Müsezi Ar_ivi, E-8009. BOA, HR.SYS. 564/5. Dalam Ismail Hakki Kadi dan ACS. Peacock, Ottoman-Southeast Asian Relation, Jilid I, 41, 48.
Sumber: